
2025-ben Bárdos-Dorkó Ágnes kapta a Köznevelésért díjat
Kazincbarcika Város Önkormányzatának hatályos rendelete szerint Kazincbarcika Város Képviselőtestületének „Kazincbarcika Város
Az iskolánk egyik legnagyobb erőssége a nyelvoktatásunk. Az eredményességi mutatóink megfigyelhetők a következő két grafikonon:
Az idén érettségizett tanulók száma 120, ebből legalább középfokú komplex nyelvvizsgával 74 tanuló rendelkezik, ami ugyan rosszabb a tavalyitól (61%), de a B osztálynál már évekkel ezelőtt látszott, hogy nem lesz túl sok nyelvvizsgájuk. Ők még így is a várakozáson felül teljesítettek. A felsőfokú komplex nyelvvizsgák száma viszont ennek ellenére majdnem elérte a tavalyi rekordot. A legjobb eredményt a nyelvi előkészítő osztály érte el (85%) – nem véletlenül, hiszen nekik a legmagasabb a nyelvi órák száma. Ők azok, akik előrehozott érettségit is a legnagyobb számban tették.
Ha a végzősök és a nyelvvizsgák számának arányait nézzük, a következő eredményeket tudjuk felmutatni:
Sokan kérdezik, hogy mi a siker kulcsa. Ehhez több összetevő is szükséges, amelyek a mi intézményünkben szinte mindegyik adott.
Az egyik nélkülözhetetlen elem az elegendő mennyiségű óraszám. A helyi tantervünk az egyes osztálytípusokban a következő óraszámokat írja elő az angol nyelv tekintetében:
A mérések szerint kezdő szinttől kezdve a középfokú nyelvvizsgáig 500-700 tanóra szükséges, felsőfokra ezen kívül még 100-300 órát kell szánni. A táblázatból látható, hogy a középfok eléréséhez minden osztályban elegendő a kontakt órák száma. Természetesen a sikerhez az is kell, hogy a diákok otthon még ugyanennyi időt fordítsanak a nyelvtanulásra (házi feladatok elkészítésére, gyakorlásra, szavak megtanulására, ismétlésére, stb.)
A másik – ugyanilyen fontos – elem a megfelelően képzett nyelvtanárok alkalmazása. Ezen a téren sem állunk rosszul. Angol szakosaink száma 13, akik közül mindenki több éve tanít nálunk. Szinte mindegyikük képzett nyelvvizsgáztató (BME, LanguageCert vizsgarendszerekben összesen 10-en), illetve sokan vesznek részt emelt szintű érettségi bizottságok munkájában is (szám szerint 5-en). Tudják, és pontosan ismerik a nyelvvizsgák felépítését, a követelményeit, így jelentős segítséget tudnak nyújtani a felkészülésben. Készek arra is, hogy óraközi szünetekben, lyukas órákban is egyéni foglalkozásokat tartsanak.
A harmadik fontos tényező a megfelelő színvonalú oktatási környezet megteremtése, a feltételek biztosítása. Iskolánk tantermei közül 6-ban interaktív tábla áll rendelkezésre, további 7 terem projektorral van felszerelve. Az idei tanévtől kezdve pedig az eddigi multimédiás lehetőséggel nem rendelkező termek mindegyike okostévét kapott. Minden nyelvszakos kollégának van laptopja és hangeszköze is, amelyek nélkülözhetetlenek a tanításhoz. Minden angol szakos képes a digitális eszközök használatára, és sokan saját készítésű feladatokkal egészítik ki az órai tevékenységet. Jelenleg 3 tanárunk is innovatív mestertanár, akik feladatbankot készítenek ahhoz, hogy a nyelvvizsgákon található speciális feladatokat, próbavizsgákat tudjanak a diákok kezébe adni.
Az elfogadható méretű csoportok szintén komolyan hozzájárulhatnak a sikeres nyelvoktatáshoz. Az angol nyelvi csoportokban a következő létszámokat találhatjuk:
Az első diagramon látszik, hogy jóval kevesebb eredmény van ezen a területen. Sajnos ez eddig elsősorban a diákokon múlt. Az országos trendhez hasonlóan a mi iskolánkban is mindenki angolt akar tanulni, és elhanyagolják a második nyelvet.
Az iskola az angolon kívül négy másik idegen nyelv tanulását biztosítja: aki idejön, választhat a német, a francia, az orosz és a latin közül, de nem minden évben tudjuk megoldani, hogy mindegyik elérhető legyen, mert legalább 10 fő szükséges ahhoz, hogy egy-egy nyelvi csoportot beindítsunk.
Pedig a tanáraink képzettek, lelkesek, és fizikailag is lehetőség van arra, hogy eljussanak a nyelvvizsgáig a diákok. Ami hiányzik a motiváció, az akarat. Pedig azt kell mondani – angol szakos tanárként is – hogy az angol nyelv már alap, mellette az indul előnnyel, aki még legalább egy másik nyelven is beszél.
"Ahány nyelvet beszélsz, annyi embert érsz."
Kazincbarcika Város Önkormányzatának hatályos rendelete szerint Kazincbarcika Város Képviselőtestületének „Kazincbarcika Város
Kazincbarcika Város Önkormányzata minden évben a városban dolgozó legkiválóbb pedagógusokat az
A Szalézi Szent Ferenc Gimnázium diákszínpada legújabb előadásában egy népszerű musicalt dolgozott fel.