Szalézi Szent Ferenc Gimnázium

„Határtalanul” – Irodalmi-történelmi kalandozások Partiumban

A Határtalanul program újabb osztályokat juttatott el a történelmi Magyarország területére.

1. nap

Nagyvárad

Szeptember 1-jén, amikor visszatértünk az iskolába, az osztályfőnökünk, Szobonya Boglárka egy izgalmas meglepetéssel várt minket.

A Szentmise után megtudtuk, hogy megyünk Erdélybe, a Határtalanul program keretében a 8. A osztállyal és osztályfőnökükkel, Fedor Péternével. Már nagyon vártuk ezt a kirándulást, amire szeptember 12-16. között került sor, és amin a két osztályfőnökön kívül Deme Zsolt tanár úr és Sándor atya is részt vett.

Vasárnap izgatottan készítettem elő másnapra a bőröndömet. Hétfőn fél 8-kor a kazincbarcikai Penny parkolójában már alig vártuk, hogy elindulhassunk, és nem sokkal utána már a buszon ülve integettünk a családjainknak. A hosszú út alatt nagyon jól éreztük magunkat az osztálytársaimmal.

A határátlépésnél szerencsére nem volt semmi fennakadás, így nyugodtan folytathattuk az utazást. Az ablakból néztük az elsuhanó tájat beszélgetés közben, hisz nagyon szép helyeket láthattunk. Kora délután megérkeztünk a várva várt szállásra, az Arany János Kollégiumba, ami egy gyönyörű városban helyezkedik el, Nagyváradon.

Nagyvárad, a Körös-parti Párizs

Körülbelül egy órát pihenhettünk, majd elmentünk felfedezni a várost. Kormányos László, a líceum tanára vezetett bennünket végig a városon. Varázslatos helyeket láthattunk a séta során, mint például a Nagyváradi Állami Színház vagy a Fekete Sas Palota, az Emke Szálló, a Szent László tér. A Holnap-szoborcsoport ismert költőnagyságaival közös fényképet is készítettünk. A szállásra visszaérve elmentünk vacsorázni, ami nagyon jól esett. Ezután még elmondtunk egy esti imádságot is. Takarodó előtt még volt erőnk táncolni.

2. nap

Nagyváradi vár, Szent László Római Katolikus Teológiai Líceum, Püspöki Palota

Kedden reggelire különféle finomságokból lehetett választani, például: lekváros kenyér vagy esetleg müzli, de még sok más étel is sorakozott az asztalokon. Reggeli előtt és után is elmondtunk egy imát. 9 óra után elindultunk a Nagyváradi várhoz. Az idegenvezetőnk sok érdekes dolgot mesélt a vár történelméről, és nem csak kívülről, hanem belülről is érdekes látványt nyújtott.

A Szent László Római Katolikus Teológiai Líceum vendégszeretete

Később elmentünk a Szent László Római Katolikus Teológiai Líceumba, az egyik testvériskolánkhoz, ahol nagy szeretettel fogadtak minket. Nagyon finom ebédet is készítettek számunkra. Konrad Katalin, az iskola igazgatója és tanárai mindent elkövettek, hogy a városban és az líceumban jól érezzük magunkat.Ebéd után két osztálytársam bemutatta az iskolánkat a másik intézmény tanulóinak, mi pedig énekeltünk nekik pár dalt.

A találkozás után elmentünk megnézni a Püspöki Palotát. Igazgató asszony személyesen vezetett végig bennünket a kiállításon. Rengeteg újszerű információt tudhattunk meg tőle, majd miután megnéztük az egyháztörténeti kiállítást és a Szent László hermát, maga Böcskei László püspök úr tartott előadást az épületről, s a Püspöki Palota dísztermébe is bevitt minket. Ezt követően a városban kaptunk 1 óra szabadprogramot. A nap végére már nagyon elfáradtunk, így a szálláshelyünkre visszatérve egy vacsora és imádkozás után kimerülten tértünk aludni.

3. nap

Nagykároly, Kaplony, Szatmárnémeti

A Kalazanci Szent József Római Katolikus Líceum vendégei voltunk

Szerdán reggeli után Nagykárolyra látogattunk el, ahol egy Szentmisével kezdtük a napot a Kalazanci Szent József Római Katolikus Líceum diákjaival együtt, akiknek szintén bemutatkoztunk és énekeltünk. Megismerhettük az iskolai életet, a diákok szokásait. Nagy szeretettel fogadtak bennünket.

A mise alatt sok érdekes dolgot tudhattunk meg. Nem sokkal később elmentünk az iskolájukba, ahol a diákokkal beszélgethettünk is, majd elmentünk egy étterembe ebédelni, ahol ízletes ételeket ehettünk. Az étkezdével szemben a Károlyi-kastély volt, ami nem csak kintről nézve, de belülről is igen káprázatos.

Ezt követően a Károlyi család temetkezési helyét kerestük fel Kaplonyban. Irénke néni szerettettel teli tárlatvezetése emlékezetes marad számunkra. A sírboltban imát mondtunk az örök álmukat alvók lelki üdvösségéért és közösen elénekeltük a Himnuszt.

Késő délután Szatmárnémetibe buszoztunk. Ott megnéztük a Római Katolikus Székesegyházat, a Tűztornyot és a Vécsey-házat. Hazafelé megálltunk a McDonald’s-nál, mindenki nagy örömére. Este 10 körül értünk vissza az alvóhelyünkre, ezen a napon a sok utazás ellenére nagyon jól éreztük magunkat.

4. nap

Csucsa, Kolozsvár

Mátyás szülőháza

Csütörtökön Kolozsvárra látogattunk el, de előtte a Királyhágót is érintettük, ahol csodálatos volt a kilátás. Csucsán folytatódott az utunk, ahol megnéztük a Boncza-kastélyt. Itt lenyűgöző tájékoztatást kaptunk Ady Endréről. Az út során, Bánffyhunyadon rengeteg különböző érdekes házat láthattunk, majd végre megérkeztünk Kolozsvárra. Ott a Házsongárdi temetőben jártunk, ahol sok híres ember sírjához látogattunk el. Emlékszalagot helyeztünk el Apáczai Csere János, Szenczi Molnár Albert, Dsida Jenő, Kós Károly és Reményik Sándor sírjánál. Évfolyamtársaim kiselőadásokkal láttak el minket, hogy többet megtudjunk róluk, majd elmentünk a Fő térre, ahol pizzáztunk.

Ezt követően megnéztük a történelmi óvárost, Mátyás király szülőházát és a Szent Mihály Római Katolikus templomot, majd a Fadrusz János alkotta Mátyás-szobrot. A templom, mely gótikus stílusban épült, nagyon szép volt. Hazafelé megálltunk vásárolni. Este 10 óra után értünk vissza a kollégiumba. Ezen a napon nagyon elfáradtunk, de ennek ellenére jól éreztük magunkat.

5. nap

Nagyszalonta

Pénteken a hazaút előtt még elmentünk Nagyváradon a Székesegyházat is meglátogatni, de előtte két osztálytársam tartott kiselőadást erről az épületről. Amikor bementünk, közösen imádkoztunk egyet, és indultunk Nagyszalontára. Ott a Csonka toronyban voltunk, ami Arany János életművének állít emléket. A hazaút gyorsan és zökkenőmentesen telt.

A kirándulás nagyon jó és élménydús volt, nagyon sok olyan dolgot tudhattunk meg, amikről eddig nem hallottunk. Köszönöm a lehetőséget a 8.A és a 8.B osztály nevében!

Zeleni Eszter 8.B

Hasonló bejegyzések

Legfrissebb bejegyzések

Sándor István-emléktúra

Április 10-én és 11-én a gimnázium 12. osztályos tanulói Budapestre utaztak, hogy feltárják a XX. századi diktatúrák működését és Sándor István mártírszerzetes tragikus élettörténetét.