A szaléziak számára az első pillanattól kezdve fontos volt a fiatalok testi, szellemi és lelki fejlődése. Az alapító Don Bosco a pozitív megerősítést, a dicséretet, a jutalmazást helyezte előtérbe, és elvetette az akkor (és sok helyen még ma is) általános használt testi fenyítést, a megalázást.
A Szalézi Szent Ferenc Gimnázium vezetése, tanárikara és a technikai dolgozói is kiállnak ezen értékek mellett, és nagyon sokat tettünk és teszünk azért, hogy a ránk bízott diákjaink számára biztonságos környezetet teremtsünk.
Miért kell lépni?
Már a Ságvári Endre Gimnázium is ezen az úton indult, amelynek a hagyományait nagyrészt átvette, és szerencsésen ötvözte a szalézi elvekkel.
A világ azonban nagyon gyorsan változik. Húsz évvel ezelőtt még éppen csak tanulgattuk az internetet, a tanulók is teljesen másképp viselkedtek, kevésbé jelentek meg azok a problémák, amelyekkel ma küzdünk.
Mára eljutottunk odáig, hogy a jelenlegi tanítványaink egy olyan világban is élnek, amelyet a szülők generációja kevéssé ért meg. Ők az interneten bennszülöttként viselkednek, mi, felnőttek csak vendégként vagyunk jelen.
Azonban ez az új világ számos veszélyt is rejt magában: egyrészt ismeretlen személyeknek eshetnek gyanútlanul áldozatul, érheti őket bántalmazás (bullying) vagy szexuális zaklatás. Másrészt a túlzott mértékű internetes jelenlét egyre inkább gondot okoz a valódi társaskapcsolatokban. A mai fiatalok egy része nem tud közösségi lényként létezni. Ráadásul a sokszor agresszív online viselkedés offline módban is egyre jobban van jelen minden iskolában.
Mit tettünk eddig?
Az országosan is egyedülálló hittan projekt beindítása és megszilárdulása lehetővé tette, hogy az eddigi rejtett problémák napvilágra kerüljenek.
Rájöttünk, hogy a mi iskolánkban is jelen van a bántalmazás (leginkább ennek a verbális változata), a kiközösítés, a beilleszkedési zavar, és sok más, a lelki egészséget romboló viselkedés. Ezeket a jelenségeket a COVID miatti lezárás tovább fokozta.
A 2021/22. tanévben a Katolikus Pedagógiai Intézet felkérésére és támogatásával megalakult az Ifjúságvédelmi Csoport. A három pedagógusból álló csapat egy külső mentor segítségével kialakította az ifjúságvédelmi stratégiát és protokollt, amelyet a honlapon található két dokumentumban nyilvánosságra is hoztunk.
Vagyis már van az a fórum, ahova akár a diákok, akár a szülők de még a pedagógusok is fordulhatnak, ha úgy érzik, hogy bántalmazást tapasztalnak.
Tudjuk, hogy nagyon nehéz ilyen típusú bajban segítséget kérni, de a protokoll a biztosíték arra, hogy diszkréten, a jogszabályoknak megfelelően járunk el az ügyben. Amennyiben a mi kompetenciákat meghaladja a probléma, külső szakemberekhez tudunk fordulni.
A csoport több alkalommal szervezett osztályoknak foglalkozásokat, ahol a pályázati pénzekből vásárolt játékok segítségével tárják fel, és próbálják megoldani a konfliktusokat.
A 2022/23-as tanévtől kezdve egy pszichológus és egy zeneterapeuta is segíti a munkánkat. Az előbbi egyéni konzultációk során segít azoknak, akik bajban vannak, az utóbbi pedig csoportos foglalkozásokon javítja az egyének és a csoport egymáshoz való viszonyát.
A szakszolgálat által delegált szociális segítő szintén rendszeresen nyújt tanácsadást egyéni beszélgetések és csoportos foglalkozások alatt. Számos alkalommal vett részt a hittan projekteken.
A honlapon elérhetővé tettük az ifjúságvédelmi bejelentőt. Ezen keresztül is lehet jelezni az esetleges problémákat akár országos fórum, akár a helyi ifjúságvédelmi csoportnak.
A szerzetesi konferencia felkérésére a szalézi intézményekben nagymintás felmérést végeztünk a tanulók, szülők és pedagógusok között a bántalmazás témakörében. Az eredményeket az anonimitás megtartásával elemezték, és különböző megállapításokat tettek az egyes iskolákkal kapcsolatban. Az eredményeket továbbították az iskolák vezetőinek. A tartományfőnök kérésére az érintett szülők, pedagógusok és diákok számára, akik ezt kérik, elérhetővé tesszük a teljes anyagot.
A felmérés tényszerű megállapításai pedig az ifjúságvédelemmel kapcsolatos tervezésben is segítséget nyújtanak.
Puskás Balázs, a Szalézi Intézmény Fenntartó gyermekvédelmi referense és Kiss Ferenc jezsuita testvér közös előadást tartott a felmérés eredményéről a diákönkormányzat és a szülői munkaközösség előtt, és közös beszélgetés keretében
5 kollégánk végezte el a CSÉN (családi életre nevelés) tanfolyamot, ami szintén segítséget nyújthat az ifjúságvédelemben.
Mi történik a jövőben?
A következő tanévtől még szorosabbá tesszük a kapcsolatot a hittan projekt, az ifjúságvédelmi csoport, a pszichológus és a szociális segítő között.
A tanulók és a szülők képviselőivel rendszeres konzultációt fogunk folytatni, előadásokat szervezünk és hatékonyabbá tesszük az egymás közötti kommunikációt.
A diákokat szeretnénk jobban bevonni az őket érintő döntések előkészítésébe.