Szalézi Szent Ferenc Gimnázium

Végzős diákok tanulmányi kirándulása

A XX. század diktatúráinak nyomában

Már év elején szóba került történelemórákon, hogy érdemes lenne meglátogatni a Terror Házát, hiszen sok érdekes és hasznos információt tudhatunk meg ott az 1956-os forradalomról, talán még olyan információkat is, amelyeket tankönyveink nem említenek. Tavasszal végül is elnyertük a pályázatot, így a három végzős osztály, osztályfőnökeink és történelemtanáraink (és persze igazgató úr) április 12-én reggel különbuszokkal Budapest felé vette az irányt.

Első állomás: Clarisseum

Első megállónk az Újpesten található Clarisseum, azaz Szent István Király-plébániatemplom volt.  A templomot Ybl Miklós tervezte 1882-ben.

Itt a szalézi munkatársak fogadták évfolyamunkat, és részletes beszámolót kaptunk a kápolnáról, illetve Boldog Nagy Sándor István szalézi mártír életéről. Ezt követően megcsodálhattuk Sándor István ereklyéjét, és egyéb templombeli kincseket. Az épület kívül-belül lenyűgöző látványt nyújtott, hiszen amilyen pici templom volt, annál szebb és kedvesebb a látogatói számára.

Terror Háza, avagy az egykori ÁVO székhelye

Kirándulásunk legfőbb állomása, és elsődleges célpontja a Terror Háza Múzeum volt. A májusban kezdődő érettségik miatt mindannyiunk számára hasznos volt ellátogatni az 1956-os események egyik fő színterére, az ÁVO/ÁVH egykori székhelyére. A három osztály három turnusban nyert betekintést a múzeum falai közé, ahol az osztályfőnökök és az osztályokban tanító töritanárok kísértek bennünket.

A Terror Háza Múzeum legmegrázóbb része a pincebörtön volt. Ide ugyanis egy lift vitt le, ahol egy rövid videót tekinthettünk meg, melyben egy idős ember mesélte el a kivégzés folyamatát.

Leérkezve sokkoló dolgokat láthattunk. Szemügyre vettük az egykori pincebörtön rekonstrukcióját, megismerkedtünk a vallatások és kínzások körülményeivel. Részleteket hallottunk az internálótáborokról, amelyek közül egy itt, Kazincbarcikán volt kialakítva. A Könnyek termében csendben, letaglózva emlékeztünk az elhunyt hősökről.

Hazafelé

A Terror Háza után elsétáltunk a Hősök terére, ahol megvártuk a két buszt. Végre hazaindulhattunk. Mindannyian nagyon fáradtak voltunk, de élveztük a napot. Jó érzés volt kicsit kiszakadni a mindennapos körforgásból, és valami újat látni. Szerintem mindenképp hasznos volt érettségi előtt ez az út, kifejezetten jólesett, hogy nem könyvekből olvasva, hanem az eredeti helyszíneken, idegenvezető tolmácsolásával ismerhettük meg a történelmi eseményeket.

Helmeczi Kitti, 12/C

Fotó: Balla Árpád, Kiss István, www.terrorhaza.hu,  johnny onion

Hasonló bejegyzések

Péliföldszentkereszt – hittanprojekt

A 10.A és a 10.D osztály rendhagyó módon egy közös hittanprojekten vettek részt. A programsorozat alatt egyháztörténeti és történelmi ismereteket is szereztek a diákok. A háromnapos projekt a teremtésvédelem jegyében telt.

Tovább »

Legfrissebb bejegyzések

Péliföldszentkereszt – hittanprojekt

Tovább »

Sándor István-emléktúra

Április 10-én és 11-én a gimnázium 12. osztályos tanulói Budapestre utaztak, hogy feltárják a XX. századi diktatúrák működését és Sándor István mártírszerzetes tragikus élettörténetét.