„Jó móka művelni a tudományt”
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja a munkát, amit szeretni fog.” (Szent-Györgyi Albert)
Ahogy a tanár látta
Lehetséges-e, hogy egy „szalézis diák” személyesen találkozhasson és kérdéseket tehessen fel nem is egy, hanem négy Nobel-díjas kutatónak? Csak álom, hogy egy impozáns egyetemi konferenciateremben ülve, angol nyelven értesüljön a COVID-19 legújabb kutatási eredményeinek bioetikai kérdéseiről egy izraeli Nobel-díjas biológustól? A végzős biológia fakultációsoknak ez az álom már meg is valósult, 2022. április 04-07. között Szegeden.
Miért pont ott? Mert 2012-ben Szegeden ünnepeltük Szent-Györgyi Albert Nobel-díjának 75. évfordulóját, és ezen a jeles eseményen kilenc Nobel-díjas kutató is megjelent. Ekkor született meg egy tehetséggondozó program ötlete. Az elhatározást a tettek követték. A Szegedi Orvosbiológiai Kutatások Jövőjéért Alapítvány 2013-ban létrehozza a Szegedi Tudós Akadémiát, a tehetséggondozó koncepciójának bázisaként pedig a középiskolás korosztályt célozta meg. Ennek a biológiai tehetséggondozó programnak lett partneriskolája a Szalézi Szent Ferenc Gimnázium 2017-ben. Tevékenységeink során folyamatosan nagy hangsúlyt fektetünk a csoportmunkára és a gyakorlati képességek fejlesztésére is. A középiskolai programban való aktív részvételt 2019-ben Szent-Györgyi Tanár címmel jutalmazták, mely azóta is komoly ösztönzőerőt jelent. Folyamatosan veszünk részt a Nobel-díjas konferenciákon, figyelemmel követjük a hazai biológiaoktatás módszertani fejlődését.ogram sikerességét mi sem bizonyítja jobban, Szeged után Budapest, Debrecen és Pécs is csatlakozott egyetemeivel, ezért 2021. szeptemberben újjászületett Nemzeti Tudósképző Akadémia néven. Mi pedig ismét felejthetetlen élményekkel gazdagodtunk és egy életre megjegyeztük, hogy „Doing science is fun” („Jó móka művelni a tudományt” – Christiaan de Kock, egyetemi docens, Amsterdam).
Lesóné Molnár Enikő
Szent-Györgyi Tanár
Diákszemmel
Számomra ez a szegedi találkozó Nobel-díjasokkal egy örök élmény volt. Rengeteg új dolgot láttam és hallottam, ami csak megerősítette a továbbtanulási céljaimat. Nagyon megtisztelő volt olyan emberek előadásait hallgatni, akik Nobel-díjat kaptak azért, amit csináltak és az, hogy ez az angolul volt sokat fejlesztett a nyelvtudásomon. A laborgyakorlatokon olyan eszközökkel és anyagokkal találkozhattunk, amivel a hétköznapi életben, vagy a gimiben nem. Minden nap elsétálhattunk Szeged kiemelkedő építményei- és a Tisza mellett is ezáltal felfedezhettünk a város egy részét. A sok tanulmányi program mellett a szervezők kellemes helyet biztosítottak nekünk a pihenésre is és nagyon jól összekovácsolt minket ez a négy nap.
Nyári Alexandra, 12.C
Nagyon hasznos lehetőségnek találtam, hogy eltölthettünk négy napot Szegeden a Nobel-díjasok és tehetséges diákok találkozóján. Gimis éveim során nem gondoltam volna, hogy alkalmam lesz egy ilyen nagyszabású programon részt venni. Mivel orvosi pályára készülök, az ott szerzett tapasztalataim csak megerősítettek abban, hogy valóban tetszik ez a tudományterület. Rendkívül izgalmasnak találtam, hogy igazi laboratóriumi kísérleteket végezhettünk, elismert tudósok előadásait hallgathattuk meg angolul (ezáltal fejlesztve a nyelvtudásunkat is) és hasonló érdeklődésű diákokkal találkozhattam. Az a tudományos élet, amit eddig csak az internetről és könyvekből ismertem, hirtelen megfoghatóvá vált számomra. A programban részt vevő tanárok és hallgatók példátlan kedvessége és segítőkészsége sok biztatást adott, a meseszép város felfedezése pedig még élvezetesebbé tette a négy napot.
Tóth Izabella 12.B
Számomra felejthetetlen élményeket nyújtott a Nobel-díjasok és tehetséges diákok találkozója. Sok lenyűgöző programon lehettünk ott, ahol olyan tapasztalatokat szereztünk, amelyeket másképp nem lett volna lehetőségünk. Megtisztelő volt Nobel-díjasok és rendkívüli tudósok előadásait hallgatni, amik által sok tudásra tettünk szert. Különösen érdekesnek találtam a laboratóriumi gyakorlatokat, amelyeken kísérleteket végezhettünk el tudományos eszközökkel és olyan készégeket sajátíthattunk el, amelyeket a jövőben hasznosítani tudunk. Ez a négy nap megerősített abban, hogy ilyen tudományterületen szeretnék továbbtanulni. Hatalmas lehetőség volt részt venni, és örök emlékekre tehettem szert.
Czakó Eszter 12.D